Jak wykonać backup wszystkich baz Comarch ERP OPTIMA
W tym artykule przedstawiamy, jak skonfigurować i uruchomić funkcję backupu wszystkich baz JEDNYM KLIKNIĘCIEM bezpośrednio z poziomu funkcji dodatkowych w Comarch ERP Optima, co znacznie upraszcza cały proces.
Uwaga!! Funkcja ta działa na wersji stacjonarnej ERP OPTIMA (nie w chmurze)
W przypadku firm obsługujących wiele baz, wykonanie backupu każdej z nich może być czasochłonne. Na szczęście, Comarch ERP Optima umożliwia wykonanie skryptu SQL z poziomu systemu, co jest szybkim i prostym rozwiązaniem.
Funkcja taka będzie więc przydatna w przypadku , gdy chcemy z jakiegoś powodu wykonać kopię bezpieczeństwa w danej chwili , np z powodu zagrożenia utraty danych.
Zachęcamy jednak do skorzystania z gratisowej usługi audytu i automatyzacji kopii bezpieczeństwa [Audyt Kopii Bezpieczeństwa COMARCH ERP OPTIMA] aby uniknąć błędów przy wykonywaniu kopii.
Wywołanie funkcji SQL z poziomu Comarch ERP Optima
Najprostszym sposobem na wykonanie backupu wszystkich baz danych jest użycie naszego skryptu SQL jako funkcji dodatkowej w Comarch ERP Optima. [Pobierz plik]
Dzięki tej funkcji możemy uruchomić skrypt SQL, który wykonuje backup każdej bazy danych na serwerze. Cały proces odbywa się bez konieczności korzystania z zewnętrznych narzędzi czy aplikacji.
Instalacja funkcji dodatkowej do backupu wszystkich baz COMARCH ERP OPTIMA
UWAGA!!! Funkcja tworzy backup baz danych w katalogu C:\BACKUPOPTIMA , musisz więc zadbać o to , aby przed uruchomieniem istniał ten katalog. Jak można zauważyć , miejsce wykonania kopii możemy zmienić w treści funkcji
Pobieranie kodu funkcji
- Pobierz i rozpakuj plik z definicją funkcji (Pobierz)
- W spakowanym pliku odnajdziesz plik z kodem funkcji
Instalacja funkcji dodatkowej
Aby zainstalować funkcję , uruchamiamy dowolny formularz / okno w COMARCH ERP OPTIMA z którego będziemy chcieli wywołać funkcję dodatkową , np. REJESTR VAT. Po uruchomieniu okna klikamy w konfigurację funkcji dodatkowych:
Po kliknięciu zaznaczamy Lista zapisów w rejestrze VAT i klikamy ikonkę PLUS aby dodać nasz zestaw funkcji dodatkowych
Nadajemy nazwę dla zestawu funkcji i naciskamy zapisz:
Następnie na liście funkcji z podświetloną nazwą naszego zestawu naciskamy ikonkę PLUS aby dodać naszą definicję funkcji:
Nadajemy nazwę dla naszej funkcji a później przechodzimy na zakładkę definicja:
Po przejściu na zakładkę definicja wklejamy kod [kod do pobrania] naszej funkcji i zapisujemy dyskietką:
Po wklejeniu i zapisaniu nasza funkcja pojawi się na liście funkcji COMARCH OPTIMA , zamykamy okno:
Uruchomienie funkcji z poziomu rejestru VAT
Uwaga!! Po uruchomieniu funkcji OPTIMA będzie oczekiwać na jej zakończenie. Czas potrzebny na wykonanie kopii wszystkich baz jest zależny oczywiście od ich ilości i wielkości.
Uruchamiamy funkcję tak jak na poniższej ilustracji:
Po uruchomieniu funkcji otrzymamy informację o jej wykonywaniu z prośbą o oczekiwanie:
Po wykonaniu kopii bezpieczeństwa wszystkich baz otrzymamy komunikat:
Podsumowanie
Napisanie tego artykułu było spowodowane tym, że pomagając zdalnie wielu firmom pracującym na COMARCH OPTIMA zauważyłem, że nie robią one kopii bezpieczeństwa.
Wiele z firm nie ma też wdrożonych mechanizmów automatycznej kopii bezpieczeństwa , przez co wykonują ręcznie kopię wywołując ten proces z narzędzi optima , który wymaga większej ilości kroków.
Celem więc było zachęcenie do regularnego wykonywania kopii bezpieczeństwa zaledwie JEDNYM KLIKNIĘCIEM!!
Mam nadzieję, że funkcja się przyda i uchroni od utraty cennych danych.
Darmowy audyt i automatyzacja kopii bezpieczeństwa dla naszych Klientów
Jeżeli jesteście naszymi Klientami , zrobimy darmowy audyt i zautomatyzujemy kopię bezpieczeństwa , więcej info i umówienie się na audyt:
https://www.systemyit.pl/audyt-kopii-bezpieczenstwa-comarch-erp-optima/